Politiek & Maatschappij
Typography

020 Amsterdam Maatschappij - Daar waar in vroegere tijden auto's op tal van plekken pal langs het winkelend publiek reden, wordt het autoverkeer in Amsterdam steeds verder teruggedrongen en autoluw gemaakt. In 2019 is het plan opgevat om circa 10.000 parkeerplaatsen gelegen binnen de ring te doen verdwijnen in een periode van 8 jaar (bron: NOS).

Natuurlijk is daar draagvlak van de automobilist, bewoners en plaatselijke ondernemers voor nodig. Die laatste vrezen immers minder klandizie indien de automobilist niet langer in de buurt kan parkeren. Toch is die angst niet helemaal gegrond.

Autoluw centrum? Wel zo fijn

Met de aanwezigheid van grote overdekte parkeergarages is het centrum immers nog steeds zeer toegankelijk. En wie kent overigens niet de ergernis van het zoeken naar een parkeerplaats langs de grachten? Er staat altijd wel een verhuiswagen met ladderlift die de boel blokkeert, of het is een stoelendans van automobilisten die allemaal een plekje zoeken die er simpelweg niet is. Zie je een plek vrijkomen, dan stijgt de stress: als jij er maar als eerste bent! Om nog maar te zwijgen over de parkeertarieven langs de grachten bijvoorbeeld. Autoluw is dus heel zo gek nog niet. Het is een stuk veiliger voor het winkelend publiek. Maar niet alleen dat, het is eveneens een stuk gezonder dankzij de vermindering van uitlaatgassen. De grachten zijn natuurlijk nog gewoon toegankelijk, maar in het centrum is een daadwerkelijke verbetering opgetreden dankzij de aanwezigheid van zinkbare palen. Deze palen zijn oersterk en bestand tegen een heel scala van vandalisme.

Zinkbare palen voor het weren van autoverkeer

Zinkbare palen in het wegdek zijn de grootste uitkomst voor het weren van autoverkeer. Ze staan boven het wegdek indien nodig, en wanneer er toch verkeer langs moet rijden, voor evenementen bijvoorbeeld, of voor hulpdiensten, dan kunnen zij met één handomdraai (turn-key) in de grond gezonken worden. De zinkbare paal is overigens niet alleen voor het centrum een grote uitkomst, maar ook voor kleine historische straten die autoluw gemaakt worden. Ook bij smalle wegen langs het water en/of natuurgebieden, die uitsluitend voor bewoners toegankelijk zijn (die dan een ontheffing bezitten) worden zinkbare palen gebruikt. In dergelijke gebieden ontvangen de bewoners een ontheffing, waardoor het hen is toegestaan te rijden over de specifieke weg en zij zullen eveneens de zinkbare kunnen bedienen, zodat zij hun woning kunnen bereiken met de auto.

Zinkbare palen bestellen

Alleen lokale overheden besluiten waar al dan niet een zinkbare paal in het wegdek geplaatst wordt. Daarnaast kunnen bedrijven er voor kiezen om op het eigen bedrijfsterrein zinkbare palen te plaatsen; dit meestal uit veiligheidsoverwegingen, of het reguleren van verkeer op het bedrijfsterrein. Deze zinkbare palen worden dan beheerd en onderhouden door meestal de fabrikant/leverancier zelf.

Ook particulieren kunnen een zinkbare paal laten plaatsen, mits deze gelegen is op eigen terrein. Wie wildparkeerders wil tegengaan, maar zelf nog wel toegang tot het pad, terrein of weg wil behouden, kan op het eigen terrein/ op eigen kosten een zinkbare paal laten plaatsen.

Politiek & Maatschappij

Politiek Maatschappij Wetenschap Techniek

23 mei 2022

Categorieën Politiek Maatschappij Wetenschap Techniek op NLmagazine

One.com