Politiek & Maatschappij
Typography

Foto: nicomerlo via Pixabay

020 Amsterdam Politiek - U moet in Noord zijn en fietst via de drukke Jodenbreestraat, Sint Antoniesbreestraat, Nieuwmarkt en Geldersekade naar de pont aan de achterkant van het Centraal Station. Of andersom, u komt van Noord en rijdt de stad in via deze route.

Altijd is het laveren tussen de auto’s, voetgangers en andere fietsers. Daarom maken we deze route logischer, comfortabeler en veiliger. U kunt reageren op het ontwerp. De fietsroute is al druk, maar wordt nog drukker: er wordt volop gebouwd in Noord. Er komt een fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal, het IJpleinveer schuift een stukje naar het oosten op en er komen grotere ponten die vaker varen.

Voorlopig Ontwerp

Er is nu een Voorlopig Ontwerp (VO) voor de verbeterde fietsroute, waarover Amsterdammers hebben meegedacht. U kunt uw reactie geven op dit ontwerp. Onderaan dit artikel vindt u de link.

Wat zijn precies de plannen?

In de Jodenbreestraat verwijderen we de fietsparkeerplaatsen tussen fietspad en rijbaan. De parkeerplekken komen onder meer terug achter de Mozes en Aäronkerk.

Als u hier vaker fietst, weet u dat het altijd oppassen geblazen is bij de kruising van de Sint Antoniesbreestraat met de Nieuwe Hoogstraat. Daarom komt hier een overzichtelijker oversteek voor voetgangers. Door een kleine vluchtheuvel tussen fietspad en rijbaan kun je in 2 delen oversteken: eerst de rijbaan, dan het fietspad, of andersom. Als fietser kun je dan ook veiliger voorsorteren en afslaan naar de Nieuwe Hoogstraat – als je dus níet naar de pont gaat, maar richting de Dam wilt.

De rijbaan aan de Nieuwmarkt wordt een halve meter breder, even breed als de Geldersekade. Er komt ook een fietspad in tegengestelde richting. Ook hier kunnen voetgangers in 2 delen en dus veiliger oversteken.

Belangrijkste verandering is op de Geldersekade, waar nu nog een breed fietspad voor beide richtingen ligt. Dat wordt anders: auto en fiets delen de rijbaan richting de Prins Hendrikkade, zoals in een fietsstraat. Ook hier komt een fietsstrook in tegengestelde richting. Zo ontstaat een logische, veilige en rechte fietsroute met minder conflicten tussen de verschillende verkeersdeelnemers. Aan het water komt een voetpad en tussen de bomen plaatsen we fietsenrekken. Aan de kant van de huizen komt laad- en losruimte en een ruim voetpad. U ziet de aanpassingen op de afbeelding bovenaan dit artikel.

Reageren?

U kunt tot en met 27 juni reageren op het voorlopig ontwerp.

Geef een reactie