Economie & Duurzaamheid & Educatie
Typography

020 Amsterdam Economie & Duurzaamheid - De Piet Heintunnel gaat van 25 juni 2021 tot en met 30 september 2022 dicht voor al het verkeer, behalve voor tram 26. De tunnel krijgt een grondige opknapbeurt. Een noodzakelijke en ingrijpende operatie, die voor overlast zorgt in de hele stad. Het advies voor automobilisten is om het openbaar vervoer, de fiets of een deelscooter te gebruiken.

Tijdens de renovatie leiden we het verkeer vanaf de A10 om via de afslagen S112 (Gooiseweg) en S116 (Nieuwe Leeuwarderweg/IJtunnel). Daardoor kan de reistijd vooral in de spits flink oplopen. Ook op andere plekken in de stad kan het drukker worden door verkeer dat een andere weg zoekt. Daarom is het advies een andere reismogelijkheid te kiezen, bijvoorbeeld het openbaar vervoer, de (elektrische) fiets of een deelscooter. Hiervoor zijn kennismakings- en kortingsacties opgezet.
U vindt alle informatie op amsterdambereikbaar.nl.

Tram 26 blijft rijden
Op een aantal weekenden na, blijft tram 26 tijdens de werkzaamheden rijden. Als de tram niet rijdt, zet GVB pendelbus 76 in. Deze stopt bij alle tramhaltes en bij een extra halte bij het Rietlandpark. Omdat de tunnel dicht is, rijdt de bus een alternatieve route via de Amsterdamsebrug, Zeeburgerdijk en Panamalaan naar de Piet Heinkade en vervolgt dan de gebruikelijke route.

Waarom is het nodig?
De tunnel is bijna 25 jaar oud. Technische installaties zijn sterk verouderd en worden vervangen. We pakken onder meer de vluchtwegen, waterafvoer, brandmeldinstallaties, opritten en camerasystemen aan. Ook krijgt de tunnel een nieuwe bediening en besturing, die moet worden geïnstalleerd en getest. Dat gebeurt zoveel mogelijk digitaal, maar kunnen we pas afronden als de andere werkzaamheden aan de tunnel klaar zijn.

Grote klus: kost veel tijd
Naast 2 tunnelbuizen voor het wegverkeer, heeft de tunnel ook een tunnelbuis voor de tram. De installaties van alle tunnelbuizen zijn met elkaar verbonden. Om tram 26 tijdens de renovatie te kunnen laten rijden, passen we de installaties aan en wordt er een veilige vluchtroute voor tramreizigers gemaakt. Alles bij elkaar maakt dat er een periode van 15 maanden nodig is voor de totale renovatie van de tunnel.

Meeste werk gebeurt overdag
We werken met meerdere ploegen van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 19.00 uur. Er is een uitloop naar de avond, nacht en het weekend om ongeplande zaken direct op te vangen. Het geeft geen voordeel om altijd ’s avonds, ’s nachts en in het weekend door te werken, omdat de tunnel daardoor niet sneller open kan. De ontwikkeling van de software voor de nieuwe bediening en besturing van de tunnel is dan namelijk nog niet klaar. En zonder de nieuwe bediening en besturing kan hij niet open.

Beide richtingen dicht
Het is niet mogelijk de renovatie per tunnelbuis uit te voeren. Om een tunnel open te houden, moeten de veiligheidsinstallaties werken. Bijvoorbeeld de benodigde ventilatie van de tunnel. De installaties en de bediening van de tunnelbuizen in beide richtingen zijn met elkaar verbonden en worden aangepast en vervangen. Daarom kan de tunnel niet in één richting openblijven. Ook moet er altijd een veilige vluchtroute zijn voor tramreizigers. Die loopt tijdens de renovatie via de zuidelijke tunnelbuis voor wegverkeer.

Bron: Gemeente Amsterdam

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

23 juli 2021

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

Mediamarkt

coolblue

One.com