Economie & Duurzaamheid & Educatie
Typography

020 Amsterdam Economie & Duurzaamheid, milieu - Ieder jaar worden er meer aankopen online gedaan. Waar deze aankopen voorheen binnen een select aantal niches gedaan werden, heeft de consument nu ook de FMCG winkels online gevonden. Is deze trend goed of slecht nieuws voor klimaatactivisten? Trustdeals zocht het uit. De conclusie is voorzichtig positief te noemen.

Klimaatakkoord
Om de opwarming van de aarde tegen te gaan hebben meerdere landen, waaronder Nederland, in 2016 het klimaatakkoord van Parijs ondertekend. Hierbij stellen zij zichzelf het doel om in 2030 49% minder CO2 uit te stoten dan zij in 1990 deden. Voor 2050 moet dat zelfs 95% minder zijn. Eén manier om als consument bij te dragen aan het behalen van deze doelen hangt samen met de manier waarop er aankopen gedaan worden.

Nieuwe routes voor producten
Voordat een product bij de consument in huis terecht komt legt het een route af en daar komt CO2 bij vrij. Zo gaat het gefabriceerde product vanuit de fabriek via verschillende distributiecentra naar de winkel van waaruit dit gekocht en mee naar huis genomen kan worden. De traditionele manier van shoppen (brick and mortar) heeft het afgelopen decennium veel terrein verloren aan online alternatieven. Bij online winkels wordt er onderscheid gemaakt tussen pure players (zoals Picnic), welke geen fysieke winkels hebben en vanuit het distributiecentrum bij de klant aan huis leveren, en de click & collect die online aankopen vanuit hun fysieke winkel naar de klant kunnen brengen.

Uitstoot per artikel
Wanneer wordt ingezoomd op de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) is het opvallend dat de click & collect winkels voor de minste uitstoot per product zorgen. Wanneer een bestelling een gemiddelde hoeveelheid producten bevat is de uitstoot ongeveer 0.07 kg CO2 per product. Voor de traditionele retail is dit iets hoger met gemiddeld 0.10 kg CO2 per gekocht product. De pure players zijn hierbij de grootste vervuilers met gemiddeld 0.18 kg CO2 per product. De CO2 uitstoot is dus voor pure players meer dan twee keer zo hoog als bij de click & collect winkels.

Wat kan men zelf doen
Consumenten die begaan zijn met het milieu doen er dus goed aan hun boodschappen online te doen bij click & collect winkels. Daarbij geldt tevens dat hoe groter de bestelling hoe lager de CO2 uitstoot per product. Bezorgers die alvast willen investeren in een vorm van CO2 reductie, die er zo goed zeker zal komen, doen er goed aan om de laatste fase van transport, naar de klant thuis, uit te voeren met elektrische bakfietsen in plaats van bestelbusjes die op fossiele brandstof rijden. Dit levert namelijk gemiddeld 26% CO2 reductie op per bezorging.

Over TrustDeals
TrustDeals is een internationaal platform voor consumenten om te besparen bij online webwinkels. Onder hun ledencollectief worden gericht enquêtes uitgevoerd en daarbij diverse topics onderzocht. In Nederland heeft TrustDeals ruim 230.000 leden. De leden en bezoekers van Trustdeals.nl kunnen gratis gebruik maken van acties, kortingscodes en diverse aanbiedingen bij meer dan 3.000 webwinkels.

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

22 september 2021

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

Mediamarkt

coolblue

One.com