Economie & Duurzaamheid
Typography

Foto door KirkandMimi, rechten voorbehouden PIXABAY

020 Amsterdam Duurzaamheid - Amsterdam staat nooit stil. De gemeente gaat volop voor vernieuwing. Vijfentwintig jaar geleden al werd De Digitale Stad gelanceerd. Amsterdam was hiermee de eerste Nederlandse gemeente die online ging, een ware revolutie en ver zijn tijd vooruit.

Veel is in die tijd veranderd; ondertussen is 94 procent van de Amsterdammers online en staan we voor nieuwe, grote uitdagingen – dit keer wat betreft mobiliteit en milieu. Opnieuw trekt Amsterdam het voortouw in Nederland, namelijk in haar mobilteitsbeleid, bijvoorbeeld met de Agenda Autodelen. Amsterdam wordt autoluwer en is bovendien de Nederlandse koploper in het autodelen met nu al ruim 7000 deelauto’s. Wethouder Dijksma ondersteunt dit vanuit de bredere ambitie om van Amsterdam tegen 2025 een uitstootvrije stad te maken en wil dit systeem daarom steeds verder stimuleren.

Veranderingen in het autodelen

De Agenda Autodelen is een belangerijk onderdeel van het duurzame beleid van het college van B&W. Klassiek gezien denken we bij deelauto’s aan auto’s die teruggebracht moeten worden naar een standplaats. Echter, daar heeft Amsterdam met commerciële partners zoals Renault en Car2Go, die nu volop gaan voor standplaatsvrije auto’s, zo langzamerhand verandering in gebracht. Het blijkt immers dat de consument dan kortere tijd parkeert én langere tijd rijdt met dezelfde wagen – een stuk efficiënter dus. Daarnaast richt de wethouder zich op elektrische en volledig uitstootvrije auto’s, zoals onder andere aangeboden door Greenwheels.

Alleen maar positieve signalen?

De stad heeft naast de Agenda Autodelen, ook de Agenda Amsterdam Autoluw. Centraal staat in Amsterdam dus: minder auto, meer groene ruimte en meer plaats voor voetgangers, fietsers en spelende kinderen. Het is echter niet voor iedereen rozegeur en maneschijn. Amsterdam schaft dit jaar al 1000 parkeerplaatsen af en tegen 2025 zouden dit er maar liefst 10.000 kunnen worden. Daarnaast gaat vanaf april het parkeertarief in het centrum met de helft omhoog. Er is dus ook genoeg kritiek; zo hekelt de directeur van Detailhandel Nederland, Dolf Kloosterziel, het beleid. Hij vreest naar eigen zeggen dat Amsterdam als natuurgebied wordt behandeld in plaats van een stad. Het kan dan ook best lastig zijn voor bijvoorbeeld leveranciers om zich een weg te banen door een steeds autoluwere stad. Er zijn echter verschillende aanbieders van technische oplossingen om logistieke bedrijven te helpen hier efficiënt op in te spelen. Na installatie van gps-toestellen in de voertuigen, kunnen niet enkel hindernissen vermeden worden, maar kunnen ondernemers ook gemakkelijk via een app het verbruik, de afgelegde kilometers, de locatie en de staat van het voertuig in realtime volgen. Zo kunnen leveranciers en andere logistieke bedrijven eveneens minder gaan verbruiken en meewerken aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Ondersteuning vanuit de stad

Bovendien, zoals we eerder gemeld hebben, ondersteunt de stad de lokale detailhandelaar door middel van BIJONS.Amsterdam, een website die detailhandelaars in Amsterdam in kaart brengt en mensen aanzet om lokaal te shoppen. Het stadsbestuur luistert trouwens ook naar de burger! Wil je zelf inspraak, woon dan op 6 februari de kick-off bij van de burgergesprekken omtrent de Agenda Autoluw.

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

24 juli 2019

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

Mediamarkt

coolblue

One.com