Economie & Duurzaamheid
Typography

Inschrijving vanaf 25 januari

020 Amsterdam Economie  – De zoektocht naar het lekkerste product van 2019 is vandaag officieel geopend. Amsterdam Food Pitch is een initiatief van De Kweker Levensmiddelengroothandel en wordt voor de tweede keer georganiseerd. Het doel van de competitie is om kleine ondernemers en thuiskoks een platform te bieden en te ondersteunen in hun productieproces van keuken tot schap. Winnaars komen in de schappen van De Kweker te liggen.  De Kweker maakt zich sterk voor innovatieve producten van startende producenten en is al 50 jaar in Amsterdam gevestigd. De jury van Amsterdam Food Pitch bestaat steevast uit professionals uit de Amsterdamse foodscene. Zo schuiven Tjitze van der Dam (QO Amsterdam, 24h chefs) en foodtrendwatcher Marjan Ippel opnieuw aan als juryleden. Een nieuwe partner dit jaar is De Bijenkorf, die onder het label van Amsterdam Food Pitch een retailprijs zal uitreiken.

Tijdens de lancering bij De Kweker waren pers en bezoekers in de gelegenheid om kennis te maken met winnaars en finalisten van vorig jaar. Naast winnaars van 2018, Mama Madina’s glutenvrije zuurdesembrood en Dō van Meike Schaling, vertelden Ray Heistek (Kaasfondue in blik), Joost & Paul (Jus de veau) en Willem van Huissteden (Pepesan ikan) over hun ervaringen met het produceren van een eigen product. Samen willen zij een inspiratie zijn voor de deelnemers van dit jaar. Tijdens de openingsspeech benadrukt algemeen directeur Gert Blaauw waarom Amsterdam Food Pitch bijdraagt aan de ontwikkeling en diversiteit van de Amsterdamse food scene. Gert: ’’We kunnen niet wachten om liefhebbers en startende ondernemers uit het hele land te ontmoeten en hun producten te ontdekken.’’

Verloop van de wedstrijd

Ambitieuze koks en foodies kunnen zich vanaf vandaag inschrijven. Dit is mogelijk tot en met 29 maart 2019. De Kweker maakt uit alle aanmeldingen een longlist. Op woensdag 10 april komt de vakjury in beeld. Aan de hand van de toegestuurde documentatie en producten brengen zij een advies uit voor verdere selectie. Dit advies is bepalend voor het beoordelen en selecteren van de finalisten. Op vrijdag 19 april worden de finalisten bekendgemaakt aan het grote publiek, waarna het online stemproces van start gaat. De publieksstemmen wegen voor 25% mee in de eindbeoordeling.

Jury

Dit jaar schuiven opnieuw professionele juryleden aan. Tjitze van der Dam (QO Amsterdam, 24h chefs), Marjan Ippel (Talkin' Food, journalist en foodtrend watcher), Gert Blaauw (algemeen directeur De Kweker) en Karin Richter (Mevrouw Hamersma) zetten zich weer in om deelnemers vakkundig te beoordelen. Nieuw in de jury dit jaar is de hoofdredactrice van online platform Culy.nl, Nancy van Batenburg.

De Bijenkorf als partner

De winnaar wint de titel ‘Lekkerste product van 2019’ en een geldbedrag van €1.500. Daarnaast krijgt de winnaar ondersteuning bij de ontwikkeling, branding en lancering en wordt het product opgenomen in het schap van De Kweker. Een nieuwe partner dit jaar is De Bijenkorf, die onder het label van Amsterdam Food Pitch een retailprijs zal uitreiken.

Tot aan de finale worden de producten en de makers op verschillende manieren in de spotlights gezet, zowel on- als offline. Op 14 juni 2019 pitchen de finalisten hun product tegenover de vakjury. De stem van de vakjury is doorslaggevend, waarna de winnaar tijdens de finale bekend wordt gemaakt.

DE KWEKER

De Kweker is een professionele levensmiddelengroothandel met een passie voor goed eten en drinken en waar klantgerichtheid voorop staat. Met persoonlijke aandacht delen zij kennis van én liefde voor producten. Dit doen zij al ruim 50 jaar. Een belangrijk doel van De Kweker is om kleine en/of lokale producenten te steunen door hun producten zichtbaar te maken. Met Amsterdam Food Pitch wordt er begeleiding aan de producent of hobbyist van keuken tot schap geboden.

www.amsterdamfoodpitch.nl

www.dekweker.nl

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

24 februari 2019

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

Mediamarkt

coolblue

One.com