Cultuur & Uitgaan
Typography

Eerste symfonie van Brahms in Het Concertgebouw 

020 Amsterdam Kunst & Cultuur - Op zondag 6 december om 20.00 uur streamt het Nederlands Philharmonisch Orkest het concert dat het orkest afgelopen weekend gaf in een leeg Concertgebouw met voormalig chef-dirigent Hartmut Haenchen. Zestien jaar lang was Hartmut Haenchen de geliefde chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Nu is hij terug en met het aangrijpende Mors aeterna van Willem Jeths en Brahms’ magistrale Eerste symfonie.

Het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest streamt in december drie concerten op zowel Facebook als YouTube. Na het concert met Hartmut Haenchen, is op maandag 14 december 2020 het Nederlands Kamerorkest te zien met onder andere het Tweede vioolconcert van Sjostakovitsj; op woensdag 30 december wordt het Feestconcert van het Nederlands Philharmonisch Orkest gestreamd. Het jaarlijks terugkerende concert wordt georganiseerd in samenwerking met het Ouderenfonds. Het orkest staat dit jaar onder leiding van assistent-dirigent Nil Venditti, die inmiddels veel furore maakt in het buitenland.

Jeths
Willem Jeths, in 2014 uitgeroepen tot de allereerste Componist des Vaderlands, schreef Mors aeterna in 2015 als voorstudie voor een onderdeel van zijn Requiem: een grootschalig meesterwerk, waarin de dood van alle kanten wordt belicht. De dood is bij Jeths zowel angstaanjagend, onkenbaar en onontkoombaar als intiem. Hij laat het orkest de dramatiek en de ontsteltenis verklanken die de dood met zich meebrengt, maar vaker is de muziek kleiner en intiemer. In zijn aangrijpende Mors aeterna biedt hij bovenal menselijkheid en troost.

Brahms
Dit jaar, 250 jaar na de geboorte van Beethoven, eren en bewonderen we de muziek van deze muzikale reus. En hoewel Beethoven in zo’n beetje elk denkbaar muzikaal genre excelleerde, heeft zijn symfonische werk een bijzondere glans. Beethoven vernieuwde en ontwikkelde de symfonie en gaf die met zijn negen meesterwerken een bijna goddelijke status. Voor Johannes Brahms, die zes jaar na de dood van Beethoven geboren werd, werkte die symfonische nalatenschap zowel stimulerend als verlammend. 

Brahms wist al vrij vroeg dat hij componist zou worden en hoewel hij zijn eigen grootste criticus was - hij verscheurde en verbrandde meer voltooide muziekstukken dan hij er publiceerde - wist hij ook wat hij waard was. Hij oogstte successen en werd een van de belangrijkste componisten van zijn tijd. Alleen met de symfonie bleef hij worstelen. Stapels schetsen en zelfs voltooide symfoniedelen vlogen de haard in: niet goed genoeg. 
Ondertussen was al het componeren van Brahms doordrenkt van de gedachten aan een symfonie. Robert Schumann noemde Brahms’ Pianosonates op. 1 en 2 al ‘versluierde symfonieën’ en ook veel van zijn kamermuziek is symfonisch opgezet. Uiteindelijk kostte het vijftien jaar zwoegen en schrappen voordat de toen inmiddels 43-jarige componist het manuscript van zijn Eerste symfonie naar zijn uitgever durfde te sturen. Het meesterwerk is een eerbetoon aan Beethoven. De verwijzingen naar Beethovens Vijfde symfonie zijn in het eerste deel nog een beetje verborgen, terwijl in het slotdeel zelfs een bijna letterlijk citaat van de Negende symfonie te horen is. Maar met zijn herfstige lyriek, ingetogen passie, melancholie en troostrijke kracht is het vooral op-en-top Brahms.

Meer informatie Concertstream Hartmut Haenchen
Locatie                         : Concertgebouw Amsterdam
Datum                         : Zondag 6 december, 20.00 uur
Programma                  : Willem Jeths - Mors Aeterna (2015) Johannes Brahms -  Symfonie nr. 1 in c, op. 68 (1862 - 1876)
Uitvoerenden               : Nederlands Philharmonisch Orkest
Dirigent                       : Hartmut Haenchen

 

Cultuur & Uitgaan & Reizen

Kunst & Media

Vliegtickets